Tilaus- ja toimitusehdot

1.      Yleistä

Hartman Rauta Oy (myöhemmin myyjä) noudattaa kuluttajakauppaan, mainontaan ja markkinointiin liittyviä säännöksiä ja suosituksia. Näitä tilaus- ja toimitusehtoja sovelletaan yksityisasiakkaille. Yritysasiakkaille sovelletaan Suomen Rautakauppayhdistys ry / Rasi ry:n yleisiä myyntiehtoja (www.rasi.fi/media/yleiset-myyntiehdot.pdf). Yritysasiakkaille sovelletaan kuitenkin myös näiden tilaus- ja toimitusehtojen osiot 1, 3, 4.1 ja 10.

Myyjän verkkokaupassa alle 15-vuotiaat voivat ainoastaan tehdä ostoksia huoltajan suostumuksella. Alaikäiset voivat maksaa ainoastaan verkkomaksulla.

Myyjä toimittaa pääsääntöisesti tuotteita vain Manner-Suomeen, johon on kiinteä tieyhteys. Mikäli asiakas haluaa tilata tuotteita Ahvenanmaalle, saaristoalueille, sisävesien saariin (ei tieyhteyttä) tai pohjoisimpaan Suomeen, asiakkaan tulee ensin ottaa yhteyttä myyjään ja varmistaa, onko toimitus mahdollinen ja aiheuttaako se lisäkustannuksia. Asiakas hyväksyy ostoa tehdessä myyjän tilaus- ja toimitusehdot sekä sen, että myyjä voi lähettää asiakkaalle tekstiviestejä tai sähköpostia tilaukseen liittyvistä asioista.

2.      Sopimuksen syntyminen

Mikäli myyjä on antanut tarjouksen, sopimus syntyy, kun ostaja on ilmoittanut hyväksyvänsä voimassa olevan tarjouksen ja myyjä on vastaanottanut tämän tiedon. Muussa tapauksessa sopimus syntyy, kun myyjä on vahvistanut ostajan tilauksen. Verkkokaupassa asiakkaalle lähetetään tilausvahvistus asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen.

3.      Omistusoikeuden siirto

Tavara on myyjän omaisuutta, kunnes kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu.

Myyjällä on myös oikeus kieltää tavaran edelleen luovuttaminen tai asentaminen, jos myyjällä on asiakkaalta erääntynyttä laskusaatavaa tai myyjällä muuten on peruste todeta, ettei asiakas kykene suoriutumaan avoimista maksuista. Myyjällä on tässä tilanteessa oikeus ottaa myymänsä tavara takaisin ja vähentää hyvityshinnasta kaikki takaisinotosta aiheutuneet kulut sekä 25 % myyntihinnasta.

4.      Tuotteiden tilaus

4.1.   Maksaminen

Myyjän verkkokaupassa maksut suoritetaan Paytrailin verkkomaksupalvelun kautta. Paytrail käsittelee reklamaatioita, jotka liittyvät maksutapahtumiin. Maksujenvälittäjän yhteystiedot löytyvät tästä: www.paytrail.com/yhteystiedot.

Asiakkaan pitää olla valmis varmentamaan henkilöllisyytensä maksun yhteydessä pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen. Maksamisen yhteydessä asiakkaan luottokortti- tai pankkitietoja ei tallennu.

Hartmanin tiliasiakkaiden laskutuskaupassa myyjällä on oikeus veloittaa toimitukseen mahdolliset liittyvät lisäveloitukset asiakkaalta.

Laskutuslisä                       4 €
Muistutuskulu                  10 € (kuluttajilta perintäL 10 a § mukaisesti)

4.2.   Tilauksen hyväksyminen

Asiakas hyväksyy tilauksensa maksamisen yhteydessä, eikä tilausta voi maksamisen jälkeen enää muuttaa verkkokaupassa. Mikäli asiakas haluaa tehdä muutoksia tilaukseensa maksamisen jälkeen, tulee hänen ottaa yhteyttä myyjään.

Asiakas saa tilausyhteenvedon heti tilauksen jälkeen. Jos asiakas ei saa tilausyhteenvetoa heti tilaamisen jälkeen, tilaus ei ole onnistuneesti rekisteröitynyt myyjän järjestelmään. Tällöin asiakkaan tulee pikimmiten olla yhteydessä myyjään.

Asiakas saa tilausvahvistuksen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen heti kun myyjä on käsitellyt asiakkaan tilauksen. Tilausvahvistuksesta näkyy tilauksen tiedot ja tarkempi toimitusaika. Asiakkaan tulee säilyttää tämä tilausvahvistus.

Mikäli joku asiakkaan tilaamista tuotteista on tilapäisesti loppu tai kyseisellä tuotteella on normaalista poikkeava toimitusaika, myyjä on yhteydessä asiakkaaseen.

4.3.   Oikeus evätä tilaus

Myyjällä on tarvittaessa oikeus evätä asiakkaan tekemä tilaus. Tällöin myyjä on erikseen yhteydessä ostajaan.

5.      Tuotteiden toimitus

5.1.   Toimitusaika

Tuotteen saatavuudesta ja arvioidusta toimitusajasta ilmoitetaan tilauksen yhteydessä. Toimitusaika voi vaihdella tuotekohtaisesti. Myös kampanjat ja yleiset juhlapäivät voivat vaikuttaa toimitusaikaan. Varastossa olevien tuotteiden toimitusaika on keskimäärin n. 3-6 arkipäivää tilausvahvistuksesta lähtien. Toimitusmyyntituotteiden toimitusaika voi olla tätä pidempi. Tarkempi toimitusaika varmistuu, kun myyjä käsittelee tilausta.

Mikäli olet valinnut toimitustavaksi noudon myymälästämme, Postin noutopisteestä tai automaatista sinulle ilmoitetaan, kun tilaus on valmis noudettavaksi. Mikäli tulet noutamaan tuotteen varastostamme, huomioithan, että säilytämme tuotteen 2 viikkoa noutoilmoituksen lähettämisen jälkeen.

Jos tuotteen käsittely- ja/tai toimitus viivästyy arvioidusta ajankohdasta, myyjämme ilmoittaa siitä pikimmiten ostajalle.

5.2.   Toimituskulut

Tilauksen yhteydessä ilmenee toimituskulut. Asiakkaalle tulee maksettavaksi ainoastaan ne toimituskulut, jotka on ilmoitettu tilauksen yhteydessä.

Tuotteiden toimituskulut määrittyvät valitun toimitustavan, tuotteiden koon, painon ja toimitusosoitteen etäisyyden mukaan. Toimituskuluihin sisältyvät palvelut ilmenevät tarkemmin alla olevien toimitusvaihtoehtojen kohdalla.

5.3.   Toimitustavat

Tilaukset toimitetaan ostajan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Mahdollisista tuotekohtaisista erityis-toimitusehdoista ilmoitetaan aina tilauksen yhteydessä.

Kotiinkuljetuspalvelu koskee pääsääntöisesti vain Manner-Suomen osoitteita, joihin on kiinteä tieyhteys. Mikäli haluat tilata tuotteita Ahvenanmaalle, saaristoalueille, sisävesien saariin tai pohjoisimpaan Suomeen, ota ensin yhteyttä myyjään ja varmista, onko toimitus mahdollinen ja aiheuttaako se lisäkustannuksia.

Tilatut tuotteet voi myös noutaa asiakkaan valitsemasta myymälästämme tai Postin noutopisteestä. Pienet tuotteet on mahdollista noutaa Postin pakettiautomaatista.

Mikäli varastotuotteita koskeva tilaus sisältää useamman kuin yhden tuotteen, tilaus pyritään toimittamaan yhteislähetyksenä.

Toimitusmyyntituotteiden toimituksessa käytämme pääsääntöisesti tavarantoimittajiemme kuljetus-sopimuksia, jolloin toimitustapa on tavarantoimittajakohtainen. Jos samalta tavarantoimittajalta tilataan useita eri tuotteita samanaikaisesti, pyrimme toimittamaan koko tilauksen yhteislähetyksenä.

5.3.1.  Nouto myymälästä

Verkkokaupasta tilattujen tuotteiden nouto myyjän myymälästä on asiakkaalle maksuton toimitusvaihtoehto. Jos asiakas valitsee myymälänoudon, myyjä lähettää asiakkaalle sähköpostin asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen mistä tuotteet voi hakea, kun tuotteet ovat noudettavissa.

Asiakkaan tulee noutaa tuotteet kahden viikon sisällä viestin vastaanottamisesta. Noutaessaan tilaustaan asiakkaalla tulee olla tilausvahvistus tai myyjän lähettämä viesti sekä asiakkaan henkilöllisyystodistus.

5.3.2.  Nouto postin automaatista tai postitoimipaikasta

Valittaessa noudon postista voitte valita joko lähimmän pakettiautomaatin tai postitoimipisteen. Ajantasaiset tiedot postin  ehdoista ja vaihtoehdoista löytyy  osoitteesta www.posti.fi tai www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seuranta-ja-hakeminen/hae-lahetys

5.3.3.  Postin kotiinkuljetus

Valittaessa jonkun postin kotiinkuljetusvaihtoehdon tapahtuu se postin toimitusehtojen puitteissa joiden ajantasaiset tiedot voit lukea tarkemmin osoitteessa www.posti.fi tai www.posti.fi/fi/henkiloille/paketit-ja-seuranta/lahetyksen-seuranta-ja-hakeminen/kotiinkuljetus

Asiakkaan tulee varmistaa, että tuotteiden saapuessa toimitusosoitteeseen joku on paikan päällä vastaanottamassa, tarkistamassa ja kuittaamassa toimituksen. Asiakkaan on myös huolehdittava siitä, että ilmoitettuun toimitusosoitteeseen on riittävän ajokelpoinen ja kantava tie sekä siitä, että toimituksen purkupaikalle pääsee vaivatta myös yhdistelmäajoneuvolla, mikäli tilatun tuotteen toimitus niin vaatii. Asiakkaan on myös huolehdittava siitä, että toimituksen purkupaikka on sellaisessa kunnossa, että toimituksen jättäminen ja purku on mahdollista suorittaa viivytyksettä ja tuotteita vaurioittamatta.

Mikäli asiakas tai asiakaan valtuuttama henkilö ei ole paikalla sovittuna toimitusaikana, posti jakaa asiakkaalle yhteydenottopyyntikortin. Tällöin lähetykselle voi tilata maksullisen uudelleen jakelun. Posti säilyttää kuljetusyksikön saapumisviikon sekä sitä seuraavan yhden täyden kalenteriviikon, minkä jälkeen lähetys palautetaan lähettäjälle ja tästä aiheutuneet kulut ja kustannukset veloitetaan asiakkaalta.

Mikäli posti ei tavoita asiakasta annetusta puhelinnumerosta, myyjä ei ole velvoitettu toimittamaan tavaraa. Jos toimitus viivästyy koska asiakasta ei tavoiteta sovittuna aikana, asiakkaalta peritään tavaran säilyttämisestä aiheutuvat kulut. Mikäli asiakas ei ole yhteydessä postiin yhteydenottopyyntikortin mukaisesti, tavarat palautetaan lähtöosoitteeseen ja asiakasta veloitetaan tästä aiheutuneet kustannukset. Tällöin jäljellä oleva kauppasumma palautetaan ostajalle.

5.3.4.  Myyjän kotiinkuljetus

Asiakas saa tuotteen kuljetettua ostajan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Toimituskulut sisältävät toimituskuorman purkamisen yhteen paikkaan, pääsääntöisesti auton viereen. Toimitukseen ei kuitenkaan sisälly tuotteen siirtämistä rakennuksen sisälle/yläkertaan. Toimitukselle on osoitettava selkeä purkupaikka, johon purkaminen onnistuu vaivatta suoraan ajoneuvosta, esimerkiksi perälaitanostimella tai ajoneuvonosturilla.

Asiakkaan tulee tilauksen yhteydessä ilmoittaa puhelinnumero, johon rahdinkuljettaja voi ottaa yhteyttä sopiakseen toimituksen tarkemmasta ajankohdasta. Jakelu tapahtuu taajama-alueilla ma–pe klo 8–16, muualla maassa pääsääntöisesti klo 9–14.

Asiakkaan tulee varmistaa, että tuotteiden saapuessa toimitusosoitteeseen joku on paikan päällä vastaanottamassa, tarkistamassa ja kuittaamassa toimituksen. Asiakkaan on myös huolehdittava siitä, että ilmoitettuun toimitusosoitteeseen on riittävän ajokelpoinen ja kantava tie sekä siitä, että toimituksen purkupaikalle pääsee vaivatta myös yhdistelmäajoneuvolla, mikäli tilatun tuotteen toimitus niin vaatii. Asiakkaan on myös huolehdittava siitä, että toimituksen purkupaikka on sellaisessa kunnossa, että toimituksen jättäminen ja purku on mahdollista suorittaa viivytyksettä ja tuotteita vaurioittamatta.

Mikäli asiakasta ei tavoiteta annetusta puhelinnumerosta, myyjä ei ole velvoitettu toimittamaan tavaraa. Jos toimitus viivästyy koska asiakasta ei tavoiteta sovittuna aikana, asiakkaalta peritään tavaran säilyttämisestä aiheutuvat kulut. Mikäli asiakasta ei ole tavoitettu viikon sisällä ilmoitetusta toimitushetkestä, tavarat palautetaan lähtöosoitteeseen ja asiakasta veloitetaan tästä aiheutuneet kustannukset. Tällöin jäljellä oleva kauppasumma palautetaan ostajalle.

6.      Tilauksen tarkastaminen

Asiakas tai hän, joka vastaanottaa toimituksen asiakkaan puolesta, tulee välittömästi tarkistaa, että toimituksen sisältö on vahingoittumaton ja vastaa asiakkaan tilausta sekä toimituksen mukana tullutta rahtikirjaa ja lähetettä. Tilattujen tuotteiden kunto tulee tarkistaa viimeistään seitsemän (7) päivän kuluessa toimituksesta. Mikäli toimituksessa tai tilatuissa tuotteissa on ongelmia, tulee asiakkaan toimia seuraavasti:

a)    Tekee selkeästi kirjoitetun kirjallisen merkinnän virheistä/ongelmista rahtikirjaan tai lähetteeseen, ennen rahtikirjan tai lähetteen allekirjoittamista

b)   Ottaa välittömästi yhteyttä myyjään

Mikäli asiakas ei tee merkintää rahtikirjaan tai lähetteeseen sellaisista virheistä, jotka ovat selkeästi havaittavissa toimituksen vastaanottamisen yhteydessä, jää vastuu näistä virheistä asiakkaalle. Kuljetusasiakirjat kannattaa aina säilyttää.

7.      Tuotteen vaihto ja palautus

Mikäli asiakas ei ole tyytyväinen tilattuun tuotteeseen, hänen on oltava yhteydessä myyjään. Myyjä auttaa myös tuotteiden vaihdon ja palauttamiseen liittyvissä kysymyksissä.

7.1.   Peruuttamisoikeus ja peruutusilmoituksen tekeminen

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa verkkokauppatilauksen ilmoittamalla siitä myyjälle neljäntoista (14) päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Tuotteen palautusoikeutta rajoittavat kuluttajansuojalain 6 luvun 16 § määräykset. Asiakkaan tilauksen mukaan valmistetuilla, muokatuilla tai muutoin räätälöidyillä tuotteilla ei ole palautusoikeutta.

Mikäli asiakas ainoastaan palauttaa tuotteen tai jättää sen noutamatta, tämä ei peruuta tilausta. Käyttääkseen peruuttamisoikeutta asiakkaan on oltava yhteydessä myyjään sopiakseen palautuksesta ja tehdäkseen peruutusilmoituksen.

Mikäli asiakas aikoo käyttää peruuttamisoikeuttaan, asiakkaalla on huolenpitovelvollisuus tuotteesta. Jos asiakas peruuttaa tilauksen tuotteen käyttöönoton jälkeen, on hän velvollinen korvaamaan tuotteen arvon alentumisen myyjälle, jos arvon alennus ei johdu tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

7.2.   Tuotteen palauttaminen

Tuotteet on palautettava samaan kauppaan, josta tuotteet on noudettu, viimeistään neljäntoista (14) päivän sisällä peruutusilmoituksen tekemisestä.

Myyjä vastaa postipakettikokoisten (pl. rahti) tilausten palautuskustannuksesta, kun asiakas lähettää tuotteet takaisin käyttäen palautustietoja jotka hän saa myyjältä palautuksesta sovittaessa.

Asiakas vastaa painavien ja suurten toimitusten palautuskustannuksista. Tuotteiden palautuskustannus on yhtä suuri kuin ostoskorissa ja tilausvahvistuksella ilmoitettu toimituskustannus. Jos asiakas palauttaa rahtikokoisen tuotteen, tulee hänen olla ennen palautusta yhteydessä myyjään palautuksesta sopimiseksi. Palautuskustannus peritään asiakkaalta siten, että tilauksen toimituskustannusta ei palauteta, jolloin asiakkaan ei tarvitse erikseen maksaa paluurahtia.

Asiakas vastaa palautukseen mahdollisesti liittyvistä muista välittömistä ja välillisistä kustannuksista (esim. tarvittavat pakkausmateriaalit, matkakustannukset).

7.3.   Maksujen palauttaminen

Myyjä palauttaa peruutetusta tilauksesta kauppahinnan sekä toimituskulut edullisimman vakiotoimitustavan mukaisesti. Toimituskustannus sekä laskutuslisä palautetaan kokonaisuudessaan vain jos asiakas palauttaa kaikki tilaamansa tuotteet. Lisäkustannuksia siitä, että edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeava toimitustapa on valittu, ei hyvitetä.

Suoritus palautetaan sillä maksuvälineellä, jota on käytetty alkuperäisessä liiketoimessa. Maksun palautusta ei suoriteta kaupan kassalla. Asiakkaalle ei aiheudu maksun palautuksesta kustannuksia. Maksu palautetaan viimeistään 14 päivän kuluttua kun myyjä on saanut tuotteet takaisin tai sille on esitetty näyttö, että palautettavat tuotteet on lähetetty takaisin, sen mukaan kumpi ajankohta on aikaisempi.

Mikäli tilaus on maksettu verkkopankkimaksuna, tullaan rahat palauttamaan asiakkaalle sen jälkeen kun hän on ilmoittanut tilinumeronsa Paytrailille. Palautusta varten asiakkaan tulee rekisteröityä Paytrailin palveluun, jossa tilinumero käsitellään. Paytrail lähettää rekisteröitymisohjeet asiakkaalle sähköpostilla.

Mikäli myyjä on toimittanut viallisen tai väärän tuotteen asiakkaalle, asiakkaan tulee pikimmiten ottaa yhteyttä myyjään saadakseen tarkemmat toimiohjeet. Näissä tapauksissa myyjä maksaa uuden vastaavan tuotteen lähetyskulut.  Mikäli palautuksesta ei ole sovittu myyjän kanssa, myyjä ei hyvitä tavaroita.

8.      Takuu

Takuu on tuotteen vapaaehtoinen lisäturva, jonka tuotteen valmistaja tai maahantuoja antaa. Takuu korvaa tuotteen materiaalivirheet ja ne viat, jotka ovat syntyneet tuotteen ohjeiden mukaisessa käytössä. Tuotteen mahdollinen takuuaika ilmenee tuotetiedoista. Takuunantaja vastaa takuuaikana ilmenevistä vioista ja muista takuussa määritellyistä asioista. Tarkemmat ehdot ilmenevät tuotteen mukana toimitetuista takuuehdoista. Mikäli asiakkaalla on kysymyksiä takuun liittyen, tulee hänen olla yhteydessä takuunantajaan eli tuotteen valmistajaan tai maahantuojaan.

Tuotteen toimituksessa tuleva lähetyslista toimii takuukuittina. Täten sen kuuluu säilyttää takuuajan. Takuuaika alkaa laskun tai ostokuitin päivämäärästä ja jatkuu annetun takuuajan loppuun. Mahdolliset korjaukset tai vastaavat toimenpiteet eivät vaikuta tuotteen takuuajan pituuteen.

9.      Mahdolliset laatuvirheet

Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu, mikäli tuotteessa on virhe. Virhevastuu on riippumaton siitä, onko tuotteelle annettu takuu tai onko takuuaika päättynyt. Jos asiakas huomaa tuotteessa virheitä, tulee hänen ensin olla yhteydessä myyjään sopiakseen tuotteen huolto- ja palautusjärjestelyistä. Tällöin myyjä pystyy neuvomaan, miten palautus parhaiten järjestetään ja voi varmistaa tilanteen asianmukaisen ja moitteettoman hoidon.

10.      Selvät hintavirheet

Myyjä pidättää oikeuden tilauksien perumiseen, mikäli on tapahtunut selkeä hintavirhe. Selvällä hintavirheellä tarkoitetaan tuotteen hinnoitteluvirhettä, jolloin tuotteen hinta poikkeaa merkittävästi ja selvästi tuotteen oikeasta hinnasta tai siitä, mitä voi olettaa vastaavan tuotteen maksavan. Näissä tapauksissa hinta poikkeaa sen verran tuotteen oikeasta hinnasta, että ostaja katsotaan ymmärtävän tuotteen hinnan virheellisyyden.

11.      Ylivoimainen este

Myyjä ei vastaa ylivoimaisesta esteestä johtuvista viivästyksistä ja/tai vahingoista. Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan myyjän vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella oleva este, jota myyjä ei ole kohtuudella voinut ennakoida tai jonka seurauksia myyjä ei voinut välttää. Esimerkkeinä ylivoimaisista esteistä mm. luontoilmiöt, työtaistelutoimenpiteet, henkilökunnan sairastuminen, tuonti- ja vientikiellot sekä häiriöt kuljetuksissa. Mikäli ylivoimainen este jatkuu yli kolme (3) kuukautta, on sekä myyjällä että ostajalla oikeus purkaa tilaukset ilman vahingonkorvaus- tai viivästysseuraamuksia.

12.      Riidanratkaisu

Mikäli myyjän ja ostajan välille syntyy erimielisyys koskien tilausta, toimitusta tai tuotetta, erimielisyys on ensisijaisesti pyrittävä ratkaisemaan osapuolten välisillä neuvotteluilla. Mikäli erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian käsittelyyn kuluttajariitalautakunnalle (www.kuluttajariita.fi). Ennen asian viemistä kuluttajariita-lautakunnan käsittelyyn, kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

13.      Asiakasviestintä

Hyväksymällä myyjän tilaus- ja toimitusehdot asiakas myös hyväksyy asiakaspalveluviestien lähettämisen. Myyjä voi lähettää asiakaspalveluviestejä liittyen asiakkaan tilaukseen ja toimitukseen. Tietoja asiakastietojen säilytyksestä ja käsittelystä löytyy myyjän tietosuojaselosteesta. www.hartman.fi/fi/tietosuojaseloste          

Kun asiakas rekisteröityy myyjän verkkokauppaan, asiakas voi valita salliiko tai kieltääkö hän markkinointiviestien lähettämisen. Myyjä voi lähettää markkinointiviestejä niille asiakkaille, jotka ovat antaneet markkinointiluvan. Markkinointiviestejä ja asiakaspalveluviestejä lähetetään asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen tai matkapuhelimeen.

14.      Ehtojen muuttaminen

Myyjä pidättää oikeuden muuttaa tilaus- ja toimitusehtoja esimerkiksi lakimuutosten vuoksi. Viimeisimmät tiedot muutoksista löytyvät tilaus- ja toimitusehdoista.

15.      Tietosuoja verkkokaupassa

Myyjän verkkokauppa on luotettava ja myyjä huolehtii asiakastietojen asianmukaisesta käsittelystä ja säilyttämisestä. Lisätietoja myyjän tietosuojasta löytyy myyjän tietosuojaselosteesta www.hartman.fi/fi/tietosuojaseloste

16.      Yhteystiedot

Myyjiemme yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.hartman.fi/fi/yhteystiedot.